- Ciné-concert
- Rayon
- Psychédélique
29.03.2024
Soirée Rayon "Koyaanisqatsi"
We stood like kings (be)
» ticketsHoraires
Tickets: 9/12€ · ouverture des portes 19:30
Les Soirées Rayons offrent des expériences visuellement musicales ou musicalement visuelles. C’est l’occasion de venir voir et entendre des images projetées et des ondes sonores s'entrelacer.
We stood like kings plays Koyaanisqatsi
Piano-based instrumental post-rockers We Stood Like Kings from Brussels have been around for over a decade now. They have released five albums and toured Europe extensively, rescoring silent movies and revisiting classical music in a heartfelt attempt at breathing new life into masterworks of other art forms. The albums BERLIN 1927, USSR 1926 and USA 1982 form a vibrant cinematic trilogy of new live scores for silent cult movies, a field in which the band has become a reference on the European scene. On their latest release CLASSICAL RE:WORKS, We Stood Like Kings take a fresh look at classical music from the Baroque to the 20th century.
The USA 1982 project is the daring meeting between We Stood Like Kings’ music – now refined, textural, then epic and intense: think Pink Floyd, Chopin and Mogwai all mixed-up – and a legendary American movie whose release in 1982 rocked the seventh art to its foundations: Koyaanisqatsi, a Hopi word translating into “crazy life”, “life in turmoil”, “life disintegrating”, “life out of balance” or “a state of life that calls for another way of living”. The result is an 85-minute soundtrack played live to the screen, a tone poem taking you on a psychedelic trip across landscapes and time-lapse footage of cities all over the United States.
Koyaanisqatsi
Koyaanisqatsi est un film documentaire expérimental réalisé par Godfrey Reggio et sorti en 1982. Depuis 2000, il est classé au National Film Registry de la Bibliothèque du Congrès à Washington. La bande originale de l'œuvre composée par Phillip Glass est aujourd'hui devenue « culte ».
Le film n'est pas une œuvre narrative mais documentaire. Il propose des images où l’on joue sur les échelles d’espace et de temps pour montrer au spectateur le monde où il vit sous un angle différent, et l’inviter lui-même à conclure dans le sens qu’il jugera bon. On peut considérer ce film par moments comme une description enthousiaste de la technologie, parfois au contraire comme une vive critique de celle-ci. Le réalisateur admet avoir voulu montrer ce qu’il nomme « la beauté de la bête ».